onsdag 23 september 2015

Botnialöpet 2015

19.9.2015 kl 11:00 gick startskottet för 5, 9, 16 och 30 km löparna/stavgångarna/promenerarna vid Norrvalla i Vörå. Det var trångt vid staren men ganska fort tunnades folkmassan ut och man kunde börja springa helt i sin egen takt.

Jag hade anmält mig till 9 km i år, hade funderat på 16 km, och i efterhand är jag verkligen glad jag inte försökte mig på något längre! Efter att ha tränat endast på asfalt- och grusväg var det en helt annan sak att börja springa på en dyblöt sågspånsbana, traktorspår mellan åkrar, skogsstigar, hoppa över vattenpölar, rötter och stenar och ändå försöka hålla en bra hastighet.

Min hastighet låg mellan 7-8 minuter/kilometer, endast en gång blev det över 8 minuter och det var för att jag fick kramp i vaderna i en uppförsbacke (där de flesta andra jag såg gick) och därför behövde springa långsammare en tid. Stickningar i sidan kom och gick men har hittat en väldigt bra andningsteknik för att dämpa dem.

Efter att svängt av första gången från gemensamma spåret siktade jag in mig på en rosaklädd löperska (som alltså också sprang 9 km) och hade som mål att, om inte springa om, åtminstone inte tappa bort henne utan hålla mig i närheten av. Hon gick dock i uppförsbackarna och jag sprang, så i sista uppförsbacken (ca 1 km kvar till mål) kom jag om henne -men, hon hade kvar krafter att ännu spurta om mig på sista sträckan. Så hon vann över mig men det var en väldigt bra morot! Efteråt fick jag diplom där mitt namn, min sträcka och min tid (1h 6min 4 sek) stod, en medalj med datumet på baksidan och fick behålla nummerlappen!

Passade också på att utnyttja rätten till simbassängen och for ett par varv samt tänjde i vattnet (så hade minimalt trötta muskler efteråt) och värmde mig i bastun innan jag for hem. Min gubbe hade lagat hemlagad pizza (botten och allt!) och barnen hade smaskat i sig det med god aptit. Och det var väldigt god pizza måste jag erkänna.

botnialopet.fi finns det bilder på löparna (jag fastnade på en av dem) och resultatlista. Så jag placerade mig på en hedervärd 15de plats! Är verkligen nöjd eftersom min inställning under loppet var "janå jag är väl nästsist nudå" då jag sprang om en annan med röd nummerlapp. Så, nu blir det att börja ladda för nästa år! Kanske jag satsar på 16km då? Men kommer helt klart att satsa på mera terränglöpning innan det blir dags.

Jag ca 20 meter från mål (från botnialopet.fi)

Inga kommentarer: