torsdag 12 maj 2016

Armträning i trädgården

Är helt slut i benen ännu efter gårdagens 10 km (måste medge att jag fuskade med stretchningen efteråt, får sota för det idag istället)! Så funderade vad jag skulle göra idag för träning...

Visst, egentligen hade jag tänkt hålla en vilodag mellan alla träningsdagar men eftersom löpningen hamnade på onsdagen istället för tisdagen så fick det bli dagarna efter varandra.
Så tränade inte benen idag utan tog fokus på min svagaste muskelgrupp: armarna!

Nedan kommer upplägget (1 kg hantlar, start small - end big!):

  1. Flyers 3x5
  2. Biceps 3x15
  3. Triceps 3x10
  4. Pullups 3x10
  5. Pressa upp 3x10
  6. Boxning 3x6
  7. Liggande pressa upp 3x10
  8. Liggande flyers 3x5
  9. Liggande triceps 3x5
  10. Lång biceps 3x10
  11. Armhävning på knä 3x10
  12. Dippen 3x5
  13. Dra upp i gungan 3x5
= 48 minuters träning (men har noll koll hur långa pauser). 

Om ni inte vet vad jag menar med de olika momenten kommer här korta förklaringar. 
Flyers, flaxa med vingarna åt sidan (gjorde både liggande som ett kors då och stående upp på sidorna). Biceps, böj armen så vikten tar i axeln (korta satt jag så 90 grader vinkel -till axel, långa stående så rakt ner arm -upp till axel). Triceps, dippa vikten bakom huvudet (stående och liggande, stående endast en vikt med båda armarna tillsammans och liggande en vikt i var hand). Pullups, framåtlutad och dra upp vikten till brösten. Pressa upp, vikterna lyftas rakt upp över huvud och ner till axelhöjd, upp. Boxning, du boxar framåt med vikterna i händerna. Liggande upp-press, 90 grader vinkel och så pressa upp ovanför brösten, ner i igen, upp. Armhävning, kan väl de flesta och jag hade i knä. Dippen, händerna på bänk/stol fingrarna mot dig, benen långt fram och dippa ner baken framför stolen/bänken. Dra upp i gungan, mina barns gungställning har formen av ett A så slängde benen långt fram, luta mig bakåt, tog tag i pinnen och drog upp mig så långt jag kunde (alltså låg i luften med endast hälarna i backen och drog upp mig mot stången).

Kändes bra och måste säga att det kändes som om mina muskler orkade en hel del mer än jag hade förväntat mig! Det är klart, jag har ju inte haft så lång paus med styrketräningen och jag lyfter mina barn varje dag men trodde ändå att det inte skulle gå nå bra att faktiskt styrketräna på riktigt!
Och jo, hade låg vikt på men hellre startar jag med låg vikt och ökar snabbare än börjar så jag knappt orkar två repetitioner och får jobba med det i flera veckor. Just not my cup of tea.

Skulle borda få in ett rygg/mag pass också denhär veckan. Men då kommer barnen att vara hemma så får se om man lyckas eller om de vill "störa" alltför mycket.

Vilka är era favoritträningar för mage/rygg?

Bild lånad från google. 

Inga kommentarer: