måndag 16 maj 2016

Mage och ryggträning

Igår så var det andra dagen i rad som det var regn och ruskväder så jag fick vara inomhus med barnen. Och de klättrade ju på väggarna av uppdämd energi!

Så kom på att jag skulle försöka få med dem och jumppa lite så jag skulle få träna magmusklerna samtidigt. Pauserna mellan seten blev ju lite ojämnt långa och så men viktigaste är väl att man gjorde alla repetitioner och set ordentligt.

  1. Benlyft 3x10
  2. Crunches 3x10
  3. Superman 3x10
  4. Diagonal superman 3x10
  5. Benlyft till sidan 3x10
  6. Hunden 3x20
  7. Tåtag 3x30 sek
  8. Simspark 3x30 sek
  9. Plankan 1 min
Totala tiden: 30 minuter

Och korta beskrivningen av övningarna: 
Benlyft, ligg på rygg och lyft upp raka ben -sänk sakta (om möjligt och har en träningsvän ska den andra buffa ner benen så du får mera utmaning). Crunches, halvvägs situps så det är egentligen bara övre ryggen som släpper underlaget. Superman, ligg på mage och lyft ben, bäcken, armar och bröstkorg samtidigt. Vid diagonal så lyfter du ett ben och motsatt arm samtidigt. Benlyft till sidan, låt benen gå som en pendel från ena sidan, rakt upp, ner till andra sidan. Hunden, stå på alla fyra och lyft en arm och motsatt ben upp. Tåtag, upp i crunch (alltså halv situp) och sträck en hand i taget mot hälen (kroppen böjs också). Simspark, ligg på mage, lyft på benen och sparka turvis som om du simmar. Plankan, kan väl de flesta men stå på armbågar och tår med rak kropp så länge som möjligt.

Och eftersom jag skriver dagen efter kan jag ju säga att det nog känns -men inte så farligt mycket som jag trodde det skulle göra. Så kanske magdansen jag tränat igen har hjälpt till att stärka musklerna igen?

Så nu är det måndag, planen är: löpskola på tisdag (hörde vi skulle ha backträning igen), övre kroppen en dag och dethär samma mage/rygg en dag. Och så skulle jag vilja få in nå rörlighetsträning i form av yoga (till exempel) en dag men skulle behöva hitta någon bra video då jag inte alls har någon hum om hur man utövar yoga.

Har ni några tips?

Lånade denna bild via google sökmotorn på core övningar eftersom det var ungefär så det kändes att träna tillsammans med barnen, säg "int tycker du väl att det är tungt mamma?"....

Inga kommentarer: