tisdag 12 juli 2016

Vörå IFs Cykelorientering

Varje år i samband med Vörådagarna (första veckan i juli) ordnas det Cykelorientering i kommunen (dock har det hittills endast varit i ursprungliga Vörå kommun man rört sig).

Har inte deltagit någon gång tidigare, bara följt med min syster en gång till en kontroll då jag var minderårig.

Avgiften är 5€ för vuxen och, som jag såg efteråt, 1€ för barn. För avgiften får man karta och svarslapp, samt då en lott i deras lotteri.

Vad de har för priser vet jag faktiskt inte eftersom jag inte hade tänkt delta i år heller. Har ju barnen hemma så när skulle jag hinna cykla?

Nåväl, fick reda på via facebook att det iår var 6 kontroller och att det skulle bli ca 20km att cykla längs huvudvägar (aning kortare genom att cykla på stigar).

Så igår då det var fint väder bestämde jag bara att vi skulle fara och köpa en karta och testa några kontroller. Alltså jag ensam trampandes med båda barnen i vagnen på släp!
Först blev jag helt ställd när jag såg kartan, hade ju trott det skulle vara en vägkarta och inte en riktig orienterarkarta utan några vägnamn!

Men bara jag hade luskat ut var första var så gick det galant att räkna ut de andra sen.
Så första dagen tog vi kontrollerna 1-3 och lekte på församlingens lekpark en stund som avslutning, blev ca 15km totalt då.
Idag tog vi kontroll 4-6 och passade på att fara på lunch till mormor. Blev ca 13,5km totalt idag då.

Vad tyckte jag om rutten då?

Jodå, vacker natur är ju aldrig fel MEN inga vägar jag rekommenderar för de som cyklar med vagn i släptåg! Var otroligt tung backe till tvåan och vägen från 3:an var inte alls trevlig med stora stenar som hamnade under vagnshjulen.

Jag rekommenderar/tipsar därför Vörå IF om att ordna en till bana (eller ta det i beaktande vid planering av nästa år) för de som har barnen på släp i vagn och/eller stödcykel (alltså en cykel som sitter fast med förälderns cykel) samt även för de som har vuxen-trehjuling.

Jag tänkte som sagt helt strunta i det då jag tänkte det vore för tungt med barnen i släptåg men det gick (med lite sisu och envishet)!
Kanske vi skulle få fler deltagare nästa år om man lite gjorde det lättare för alla att delta, det är ju ändå under semestertid och sommarlov så de flesta har sina små barn hemma/med sig överallt...

Nu får jag bara hålla tummarna någon av oss vinner något!

Inga kommentarer: