fredag 30 september 2016

16:8, Leangains

Jag ska som sagt börja med periodisk fasta enligt 16:8, även kallat Leangains.

Grundregeln är 16 timmar fasta och 8 timmar som man får äta under dygnet. Och du kan ju lägga tiderna när du vill, enklast är det ju dock att lägga fasteperioden före, under och efter sömnen (alltså nattetid).

Så min fastetid är från kl 20 på kvällen till kl 12 mitt på dagen. Och mitt ätarfönster är från kl 12 till 20.
Så i skrivande stund är jag i min andra fasteperiod. Jag upplever hunger både före och efter ätfönstret ännu, sades gå om efter att kroppen ställt in sig på periodisk fasta rutinen.

Under fasteperioden får du dricka sådant som är utan kalorier, 0 kcal. Med andra ord vatten, svart kaffe/te, en del sockerfria läskedrycker/sportdrycker.
Den svenska grundaren bestämde dock att det var okej med en skvätt mjölk i kaffet/teet om du inte kunde njuta av drycken annars (vilket gäller för mig så lägger mjölk i teet men försöker dricka färre koppar än tidigare).

Många tipsar om att dricka mycket under fasteperioden om man känner sig hungrig, men jag är ingen stor vattendrickare normalt heller så ännu har jag inte lyckats med den bedriften.

Egentligen ska man räkna kalorier ändå under ätfönstret, ta -20% vilodagar och +20% träningsdagar från sitt dagliga behov. Träna 3-4 dagar/vecka. Ta BCAA före träning om man tränar under fastetiden, äta största målet efter träningen...

Ja en hel del små regler! Har fortfarande sjuk hals (haft över en vecka) så träningen har jag inte startat ännu. Och räknar inte kcal, inte nu till början iallafall, utan äter tills är mätt. Om det verkar som för mycket får jag ju börja räkna under vecka nummer 2.

Hur länge ska jag pröva denna periodiska fasta då?
Jag börjar med en vecka, alltså till och med nästa torsdag (6.10).

Vägde och mätte min kropp idag så har startvärden:


  • 56,3 kg
  • 36,2 % fett
  • 26,7 % muskler
  • BMI 24,7
  • Överarm 29,5 cm
  • Bröst 93 xm
  • Navel 85 cm
  • Bak 92,5 cm
  • Lår 56 cm
  • Vad 35,5 cm
Så återstår att se vad resultaten blir!


Inga kommentarer: