onsdag 1 februari 2017

Bokrecension -Annika Larsdotter barnamörderska


Denna bok ingick i litteraturen för "folklore och kön" kursen och har valt att låta den representera Februari: en bok som gör dig upphetsad från #fisvläseutmaningen samt Bok med personnamn i titeln på #vöråläser2017 utmaningen.

Som titeln antyder handlar det om kvinnor som (ensamma eller med hjälp) tar livet av sina barn genast de föds, under 1700-talet i vårt västra grannland. Inger Lövkrona försöker lyfta fram varför kvinnorna gjorde dessa drastiska åtgärder -trots att det var dödsstraff på barnamord. Och det är ju ingen munter läsning kring kvinnans ställning i samhället...

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om boken. Var den bra? Nåjo det var den ju. Hade jag läst den om den inte hört till studierna? Troligen inte. Lärde den mig något nytt? Nej, förstärkte bara gammal vetskap. På vilket sätt "upphetsad"? Tja, vill slå hårdare för kvinnors ställning, rätt till sexualitet och sex samt deras bestämmande om egen kropp (host, Trumps åtstramningar kring abort).

Tycker jag ni ska läsa den? Ja, om kvinnans ställning i samhället genom tiderna intresserar er så ska ni det!

(Off topic: Publicerade idag bloggstatistik för januari, det hittas här)

Inga kommentarer: