tisdag 21 mars 2017

Varit tyst nu

Det har faktiskt varit tyst nu, både på bloggen o annars också. På bloggen för att jag inte känt någon lust att skriva blogg just nu. Inte ens orkat vara in och publicera något av mina utkast varje dag! Skyller det på dåliga sömnen min, som ni läste i ett av de sista inläggen fick jag öronvärk på natten (klick)-nå trodde ju att det antingen var trumhinnan som gick sönder eller öroninflammation.

Det var öronGÅNGSinflammation och inte öronen i sig. Så på vänster sida hade jag fått blåsa och allt som hade spruckit (därav smärtan nattetid och vätskan på morgonen) medan min högra örongång "bara" var röd ännu. Så nu får gubben droppa i öronen åt mig två gånger per dag fram till morgonen på fredag. Till dess får jag väl nöja mig med att leva med dålig hörsel på framförallt vänstra örat. Hör mest ljuden av mig själv i vänstra örat, eller så bara ett speciellt ljud (som nu när jag skriver på dator registrerar mitt vänstra öra ljuden av tangenterna bättre än musiken från Spotify -fast jag har musiken på högsta volym). Känns aningen märkligt att inte höra som man brukar, men antar det är såhär för de som någonsin är med om hörselförlust... måste erkänna att jag uppskattar plötsligt min hörsel mycket mera än tidigare! Får bara vänta på att inflammationen ska gå ner nu så den återställs igen...

Lite godare nyheter! Keppulikuu ordnas på Swingeling den 2.4 igen, så välkomna att leka av er och träffa en del föreningar. Ni hittar till evenemangssidan HÄR. Och ni får ju väldigt gärna sprida vidare informationen åt alla ni känner! För er som inte vet vad Keppulikuu är: 2.4 infaller världsautismdagen och i Finland är hela April Keppulikuu för att uppmärksamma och sprida kunskap kring autismspektrumdiagnoser. Första Keppulikuu ordnades 2016 och har president Niinistö som beskyddare.

Annars har jag också prövat skriva min första e-tent någonsin, i engelska nivå 4. Tror inte den gick så bra, var alltför mycket ord som jag inte förstod (men ändå skulle plocka in i rätt mening). Så ni får superdupergärna hålla tummarna att jag blir godkänd så jag inte behöver tenta om... har också kvar att skriva "slutarbetet" i engelskan -som även ska lagas powerpoint-presentation av samt hållas föreläsning (videofilmas) i 10 minuter kring. Ser inte alls fram emot det men bäst att börja på så har jag det undan och får börja med nästa kurs! Metod & Teori del 2 väntar alla böcker i en påse här vid mitt skrivbord, dessutom anmälde jag mig idag till en kurs via ÖPU (Öppna Universitetet) i Vasa: Funktionshinder och Handikappolitik. Hoppas den ska ge mig kött på benen inför kommande lejonmamma-stunder, likaså en annan som jag funderar anmäla mig till: En skola för alla hoppas jag ska ge mig mycket nödvändig kunskap för framtida sammandrabbningar... fast hoppas ju främst att det inte ska behöva bli nå mycket sammandrabbningar alls (men på basen av andra lejonföräldrar så är det endast önsketänkande).

Sett en del serier på Netflix nu också, men nu är jag ju nyfiken på om någon vet om man får meddelande när en serie får nya avsnitt? Jag menar, jag har sett båda säsongerna av Shadowhunters (klick) men den slutade ju med upplägg för en säsong till -så kommer Netflix att säga "hej Marion! Nu finns säsong tre av serien du kollade uppe, spana in den vetja" eller något liknande när det kommer? Vore tacksam om någon som visste mera kring hur det funkar kunde upplysa mig Netflixnovis om detta...! Men jo, ska försöka recensera filmerna/serierna jag spanar in på Netflix vartefter, men ibland så kommer det fortare upp och ibland senare...
Likaså om ni har något på Netflix ni tror jag kunde gilla så säg till (övernaturligt, vampyrer, sanna historier, skräck, dokumentärer om mord - mördare - rusmedel - konstiga olyckor, bra kampsport (typ Jet Li, Jackie Chan) och bra action). Redan plockat en lång lista med filmer och serier till Min Lista, men fler ryms säkert dit!

Nåja, om jag skulle avsluta nu innan blir alltför pratglatt inlägg! Avslutar med någon bild på nyaste nytt i lekrummet (de två första bilderna är samma vägg):




Och så rockar vi förstås sockorna idag!
Gubben hann smita på jobb innan fick bild av hans sockor (svart-vit).


4 kommentarer:

Marias Memoarer sa...

Usch, måste vara obehagligt att få problem med öron/örongångar, speciellt om det tillfälligt påverkar hörseln.. :/ Hoppas du kryar på dig snabbt!

Marion sa...

Tack, hoppas jag o.

Anonym sa...

Usch. Jag har haft öroninfektion som vuxen och jag förstår precis varför barnen med det skriker. Det skär som knivar i öronen. Det är också obehagligt att höra dåligt. Blir grymt stressad när jag har öronsus eller vaxpropp. Det har hänt ganska många gånger...Kämpa på!

Marion sa...

Tack! Jo jag förstår det väldigt bra nu också med min son också...