söndag 16 april 2017

Så gick påsken

Ingen har väl missat att det varit påsk. Egentligen är det imorgon ännu en påskdag, men summerar redan nu.

Skärtorsdag var skolorna stängda, så tre äldsta var hemma. Jag fick ju göra hela halsrumban (klick) så de umgicks med min mor.

Långfredag var även dagis och gubbens jobb stängda. Så alla 9 var hemma. Min feber var borta så vi drog ris till påskbrasan. De äldre hjälpte till och stapla stolar med pappa medan jag lekte med de yngre ute.

Påskafton, även kallad påsklördag, så var det dags att tigga godis som häxor. Hade färdigt sökt fram kläder och målfärg. Jag fick äran att måla alla.

Eftersom bonusbarnen väntat (och tjatat) om det sedan ca 7 behövde Viggo ingen extra förberedelse. Han var så glad och nöjd att fara, även fast det blev snöstorm. Nina ville ringa på alla dörrklockor mem försökte att även Viggo och två yngsta bonusarna skulle få ringa ibland.

Men gjorde en liten miss, jag glönde säga till när det var sista dörren. Så Viggo gav en protest (lägga sig ner på marken raklång) -men den gick om rekordsnabbt! Troligen för att tjejerna redan före hade börjat fråga om vi skulle fara hem, så han var delvis förberedd.

Hemma lagade vi lunch, varma smörgåsar, innan de fick lite godis på var (två överraskningsägg). De tre äldre bonusarna fick ju gå själva så de kom med fafi.

Ca kl 15 skulle brasan tändas. Blev stor samling! Vi nio, mina föräldrar, syster med familj (4), bror med familj (3), fafi och gubbens syster. Tror vi aldrig varit så många förr på brasan. Möjligen då jag var liten och vi hade vänner och alla fast bosatta Söderändspersoner kom.

Gjorde dagens andra miss, Viggo ville inte gå ut till brasan -han ville leka. Så sa att han säkert får leka också men måste fråga vem som vill komma med sen. Så när brasan var tänd ville han inte vara kvar längre, utan turvis fick morfar och morbror gå ut och gå med honom. Och han tjatade om att få gunga. Borde varit tydligare att det var efter korven vi skulle leka.

På kvällen fick de igen lite av sitt godis. Firade även yngsta bonus med plättar, glass och strössel. Äldre flickorna fick vara upp längre, men de var nog trötta! Yngre somnade bäst någonsin...

Påskdagen, eller påsksöndagen, så var alla vääldigt upp i varv. Men det är de ju alltid på söndagar då det är "flyttdag". Så försökte bara ta det så lugnt som möjligt. Största "oron" var om de skulle få ta med godiset till mammas.

Så nu ska jag och gubben slappa! Mina barn somnade superlätt och gubben har fått se F1. Golden Longs och korv i ugnen, choklad och chips till efterrätt. Och säsong 5/Hotel av American Horror Story!



2 kommentarer:

Marias Memoarer sa...

Låter som att det blev en trevlig påsk till slut iaf :)

Marion sa...

Jodå! Överlag blev det ju mycket bättre än hade vågat hoppas på! 😄