tisdag 16 maj 2017

Planer för träningsåret 2017

Länge sedan jag skrivit något om träning. Troligen för att det funnits minimalt med träning i mitt liv den senaste tiden. Ser i min träningsdagbok att inget bokförts sedan 24.1.2017.

Men har tränat två gånger efter det. Båda gångerna blev jag sjuk (klick och klick) dagen efter så då sket sig all motivation. Får bara hoppas att jag imorgon inte vaknar upp sjuk igen...

För idag sprang jag! Årets första löptur, 4,11 km på 28 minuter. Långt ifrån mitt bästa lopp men så skönt att komma sig ut! Tekniken satt inte alls, inte heller "slaskzonen" hittades (farten man kan hålla i en evighet). Får bara hoppas jag kommer mig ut fler gånger denna vecka.

Vädret har de lovat ska bli mera löpvänligt iallafall. Inga fler snöstormsvarningar har jag hört, utan nu skulle värmen komma! Får hoppas det stämmer så vägen torkar upp ordentligt också.

Min vänstra fot tyckte inte alls om löpningen. Men så har det varit sedan jag steg snett för två år sedan. Första löpturerna gillar den inte alls, tills jag fått in tekniken ordentligt igen.

Smått yr nu. Lite huvudvärk. Men idag verkar bli första dagen av 16:8 på nytt. Åtminstone har jag bara druckit te hittills och snart dags för lunch. Om ni inte minns vad 16:8 är så KLICK! Är nog en vanesak att morgonträna på tom mage igen. Men får se om klarar av att hålla 16:8 nu, jag hoppas på det.

Min vikt har sedan januari stigit med 6 kg. Och eftermiddagströttheten är tillbaka (jepp, somnar i värsta fall på eftermiddagen igen). Så hoppas att 16:8 ska i första hand hjälpa mig med tröttheten igen. Om jag förlorar de samlade vinterkilona så är det bara ett plus.

Men planer för året! Har verkligen inte alls tänkt så mycket på det. Ingen träning innebär ju att man inte satsar på att delta i något heller. Men lite har jag tänkt på!


  1. BotniaVasan (avklarat! klick)
  2. Nice Run Vasa (ännu väldigt osäkert, 29.5)
  3. West Coast Race (ännu osäkrare, 10.6)
  4. Utterledens Vandringsmaraton (vill jag vill! 28-29.6)
  5. BotniaCykling (andra året -klick för första- 67km 29.7)
  6. AERun (Jakobstad, osäkert men vill, 23.8)
  7. Tampere Puolimaraton (osäkert, 9.9)
  8. BotniaLöpet (tredje året men hoppas på att öka distansen, 16.9. 2016 & 2015)
Åtta planer. En avklarad. Sju som jag vill avklara i år. Problemet är ju att det kostar att delta i allt. Vissa mer, vissa mindre. Men måste se hur jag gör. Och får diskutera med gubben hur mycket vi ska lägga på mina löpturer i år.

Med en hel del renovering som ska göras i sommar och en semesterresa nästa månad... ja man har inte råd med hur mycket som helst! Tyvärr. Och att huset blir fixat är prio ett i detta sammanhang. Men som sagt, får ju helt enkelt se hur det verkar -och googla vad de kostar!

Men så ser planerna ut. Uppdaterar vartefter något ännu blir genomfört. Och i träningen hoppas jag på att nå min första 20 km (två varv runt träsket)! Nedan får ni bild av dagens löptur och löparen själv!


I mål!

Inga kommentarer: