torsdag 1 juni 2017

Tikotekbesök

I torsdags, 31.5, besökte vi tikoteket i Vasa Centralsjukhus. För de som inte är bekanta med tikoteket så prövar vi ut bildkommunikations-hjälpmedel åt Viggo.

Han har från tidigare fått en liten mapp med en del bilder i. Långt ifrån allt vad han vill ha sagt, men med mig har tecken varit huvudsakliga kommunikationsformen.

Med sina terapeuter och dagistanter har dock bilder varit nummer ett. Så han har blivit väldigt bra på det. Även börjat ta fram för tvprogram vi inte har tecken för (tex Mythbusters och Wipeout).

Så igår var vår tredje träff. Hans talterapeut kom också med. Lite led att jag var i så dåligt skick, känns som om jag har noll koll på vad som bestämdes.

Men nya mappen är på gång. Blev bestämt bildstorlekar med mera och blir mycket mera bilder (jag, dagis, båda terapeuterna sammanställt bildönskemål).

Likaså är hans iPad med programmet WidgitGo på gång. Kommer att innehålla samma bilder som mappen (men säkert utökas snabbare).

Vi ska nästa vecka på nytt dit. Då får vi mappen. Hans talterapeut har iPaden nujust så Viggo får bekanta sig med den utan en lillasyster som ska delta. Nästa gång handleds jag i användningen av plattan också. Så som redigering och hur få på/av app-låset.

Inga andra appar än WidgitGo och de som behövs för redigering (kamera och internetsökning) finns. Som hon sa så gör ju tyvärr applåset att man inte kan få på väntaskärmen så strömmen dras snabbt. Får se om det dras alltför snabbt kanske en plan B måste göras, annars ladda varje natt.

Och förstås, största utmaningen, få alla att förstå det är Viggos och endast Viggos. Så ingen annan börjar springa bort med den. Framförallt lillasyster jo.

Men va ska det inte funka då inte finns spel eller youtube. Blir i vilket fall som helst intressant att se hur han använder den! Och jag kommer fortsätta med tecknen hur som helst vid sidan om.

Mat innan Tikoteket, RAX

Inga kommentarer: