fredag 21 juli 2017

Kommunikationshjälpmedel

På onsdagen fick Viggo äntligen sina nya kommunikationshjälpmedel. Sin nya bildmapp och sin iPad med Widgit Go.

Pad och mapp
Än så länge vill han bara prova alla bilder och lyssna vad jag och paden säger (jag om bildmappen).

Så man vet vems
Småningom så är jag säker på han inser hur han kan använda dem för att berätta saker. Precis som med förra bildmappen.

Det är bara en hel del mera bilder i nya mappen än gamla. Mera att bläddra igenom för att hitta rätt. Och paden är så ny.

"Personer" i mappen
Försöker hitta spel på paden ännu. Men nu fått på guidad åtkomst så endast Widgit Go fungerar. Även avaktiverat redigeringsknappen under g.å.

"Första sidan" klick på...
Lite fundersam över alla olika mappar man måste gå via. Gillar inte att allt är så utspritt. Men vet inte hur jag skulle ändra det heller. Säkert lär man sig med tiden.

Försöker visa modell genom att också kommunicera med paden tillbaka. Men går väldigt långsamt, så tålamodet att vänta på min mening tryter fort.

..."Personer" klick på...
Hur som helst. Är glad han fått dem. Hoppas de används flitigt i hans förskola och att personalen fotograferar sig. Och att jag får lov att fråga alla barnens föräldrar om foto (i hans grupp).

..."Familj" för att säga nån av oss.
Intresserad är han nog. Behöver bara tid att få det i rutin hur den skall användas nu då. Och lugn och ro att träna. Och fler som ger modell.

Så småningom hoppas jag kunna skriva ett inlägg om hur flitigt han använder dem!

Inga kommentarer: