tisdag 4 juli 2017

Sommarledigt, suck

Barnen har sommarlov. Alla sju barnen för att vara helt exakt. Och det är sambons sista semestervecka just nu.

Denna vecka är det även Vörådagarna, så finns en hel del program om man vill. Idag ska vi fara till Rasmusbacken, likaså på torsdag kanske. På torsdag blir det även stödteckenundervisning hos oss.

Fredag så blir det kanske Norrvallas Sommarfest, beroende på om vädret verkar bli någorlunda. Lördag till Vasa och kolla på armebåtar bland annat. Söndag kommer flickorna hit på kvällen,k och jag ska och springa Vörådagstrailen.

Med andra ord ganska full rulle. Från måndag är då sambon tillbaka i jobb. Och jag ska hitta på nå för alla sju barnen att göra.

Första veckan de är här finns egentligen inget inplanerat, möjligen fara till församlingens lekpark när de har lekträff -om det är sådant väder. Annars ingenting som det är nu.

Därpå följande vecka har vi däremot program tre dagar av sju redan. Och det är väl ganska tillräckligt skulle jag säga.

Får bara hoppas att blir en aning lugnare på mina barns bråkfront. Annars lär det bli sju barn som är arga på varandra. Men bara att ta det med en nypa salt och vänta och se. Onödigt att stressa över det i förväg.

Men hoppas på bra väder så man kan slänga ut dem (oss) när de går på högvarv. Kanske man nog kan när det regnar också, unga brukar ju gilla att vara ute i regnet. Men får se helt enkelt hur det verkar. Men ska försöka komma på lite olika saker man kan göra. Så kanske det inte blir två datorer, två tvn och en pekplatta (minst) som står på hela dagen.

Fast, egentligen är det inte så stor skillnad. Jag menar, det är sommarlov. Och om vädret inte alls inbjuder till utomhusvistelse så -ja då gör det inte det. Visst menar de skärmtid är dålig, men oj vad man lär sig mycket genom skärmarna också.

Finns appar och spel för att träna det mesta: motorik, koncentration, snabbhet, stavning och så vidare och så vidare. Så vad är egentligen så fel med det? Kanske ögonen tar skada, kanske inte. De flesta skärmar kan idag ställas in på starkare eller svagare ljus som skonar ögonen mera.

Inte hör man ju någon klaga på hur solljuset skadar ögonen när man är utomhus eller på sjön, fast jag tycker det bländar många gånger värre än skärmljusen. Men då har jag ju också mörka skärmar så ofta som möjligt.

Men nu sprack molntäcket upp! Så kanske vi faktiskt ska fara iväg till Rasmusbacken idag på Barnfesten. Pippi och Musmamman ska ju vara där, likaså hästar och andra djur. Men nu först ska moffa och sambon dricka kaffe, de har jobbat hela dagen i bonusdöttrarnas rum.

Så snart kan jag kanske ge en delrapport om renoveringen i flickornas rum. Rummet som blev till två rum. Och behöll ett litet kallförråd för (framförallt) fiskegrejer. Ska väl ta fram våffelkex med jordgubbssmak också.

Det som stör mig mest denna sommar? Att Viggo inte han få sin nya kommunikationspärm, och inte heller sin iPad med WidgitGo. Nu börjar jag förstå varför så många andra föräldrar är flyförbannade på Tikoteket och deras långsamma arbetstakt.

Men får bara orka med det och hoppas det kommer genast i augusti/september tills Viggo ska börja på förskolan. Tror det vore väldigt viktigt att få till dess så han kan berätta om sin sommar också. Bland annat.

Men nu ska jag sluta svamla och börja förbereda allt. Kaffe är färdigt så. Tjingeling! Hoppas du får en bra sommar.


Inga kommentarer: