lördag 2 september 2017

Barnen i arbete

Tänkte döpa inlägget till barnarbetskraft, men tänkte det skulle få alldeles för negativa associationer. För de har ju bara varit extremt duktiga att hjälpa till hemma!

Är denna helg ensam hemma med alla sju, sambon är i Malax och "jagar terrorister". Såna beskrivningar av hur det går får man när man bor med en aktiv reservist. Min lilla soldat...

Så, vad hittade vi på idag då? Steg upp sextiden som vanligt. Morgonmål, lasagnetillverkning (första gången jag inte använt dessa färdiga såsmixar utan själv lagat båda såserna, min sambo däremot lagar alltid såserna själv) och sen gick vi ut.

Fick de först vara "barnvakt" (de äldre åt de yngre) medan jag hängde tvätten. Studsade jag med Viggo, de andra plockade lite bär. Provsmakade våra ätbara blommor (som vi planterade i somras) och rönnbär samt buskblåbären.

Lekte lite ditt och datt. Sen ropade jag att alla fick ta en spade (själv tog jag gräfton), oså gick vi och började gräva upp blivande blomrabatten! Fick bort översta lagret idag innan Viggo var helt nerskvättad (tvättade sparkbilen medan vi andra jobbade i stora vattenpölen bredvid arbetsområdet) och alla andra började vara så trötta.



Gick in och hittade exakt 8 glassar i frysen! Så det fick de för välgjort grävarbete. Bären de plockade räckte inte till sylt, men de blev däremot betagna i att plocka lingon på gården. Lingonen fick två av dem sedan rensa och sälja till grannen (min mamma alltså).



Så hade de omröstning ifall vi skulle ha städdag idag eller imorgon. Idag vann med en röst. Så alla bäddade sina sängar, städade under sina sängar, dammsög ett rum på var och gjorde en till uppgift på var (dagens uppgifter: föra bort skräp, torka av fönstrens insida, tömma/fylla diskmaskin, damma mattor, städa undan leksakerna, torka bordet och stolarna samt tvätta handfatet). Gick återigen galant med städningen då var och en hade sina uppgifter på klart.


Däremot hittade jag färdig jordgubbssylt från ifjol i frysen ännu, så det tinades och så åt vi upp plättarna som lämnade från igår till middag. Medan vi åt kom faster på besök också. Hon hade med glass, men jag sa att vi skulle kanske äta den imorgon (har jag något att muta med för att kanske få färdiggrävt rabatten).

Nämnde jag redan att tösen i mitten lärde sig sticka igår? Så hon håller på med sin egen tubhalsduk. Jag har stickat en åt Viggo och håller på med Ninas. Sen blir det åt de två andra yngre.

Och två i mitten satt me Nina då skulle somna (Nina som fick 38,6 graders feber på kvällen) och äldsta lade sin yngsta syster och sova. Själv var jag först med Viggo och sen med Nina (hon tycker det är alldeles för roligt när hennes bonussystrar ska lägga henne för att somna), och somnade förstås med Nina. Så de äldre fick vänta på sitt godis, men inga sura miner för det.


Så nu ska jag gå och försöka sova ikapp lite. Hur bra det går med en febrig dotter får vi se...

Inga kommentarer: