fredag 13 oktober 2017

Blombänk nummer två klar

Det tog sin tid att få blombänk nummer två färdig. Först hade jag barnen i arbete igen (klick) med att gräva upp gräsmattan för blombänk nummer två.

Kan ju påpeka att det var bra mycket jobbigare här än för första bänken. Anledning gissar jag att blombänk ett var en gammal blombänk som restaurerades. Blombänk 2 har aldrig tidigare varit en blombänk så väldigt mycket mera rötter här.

Sedan hämtade vi vagnshjulen. Rullade dit dem och lämnade dem och stå. Valde ut en vit lykta och skurade bort lite grön mossa från stenen.

Så stod den så väldigt länge. Blomlökarna kom (klick) utan att jag orkade ta tag i saken.

Men denna vecka kom jag mig för att börja arbeta med den igen!

Först plockade jag och Viggo upp markduk och täckbark från Hong Kong varuhuset i Vasa. Dagen efter hällde jag ut blomjorden i blombänken.


Fick stå en dag eller två innan jag började pussla ut markduken. Radade ut blomlökarna ovanpå markduken, klippte hål i duken och planterade lökarna i hålen.

Hämtade den svarta täckbarken och hällde ut det på duken. Och, förstås, var det för lite! Så bad sambon ta hem mera -men det fanns inte mera svart då. Så fick bli någon rödbrun täckbark blandat med den svarta sist och slutligen. Men ser väl ganska okej ut ändå eller hur?

Och dum som jag är kommer jag ju inte ihåg längre vilka blommor jag planterade här! Så får kolla på beställningslistan vad jag hade beställt och försöka minnas från det då vad som blev var. Eller så får jag rådfråga facebooks trädgårdsgrupper sedan i vår när det börjat växa.


Eller jag hoppas det kommer att växa! Får ju också se vilken av dessa två blombänkar som får mera växtkraft. Hoppas båda kommer att funka riktigt bra men man vet ju aldrig. Får bara vänta och se hur det går för dem.

Hur som haver har vi andra projekt på gång sedan i vår. Så som växthus av gamla fönster (har samlat på mig en hel del fönster) och annat smått byggas/flyttas i trädgården. Just nu kom jag på ett till önskemål jag har till trädgården! Ska anteckna det i en liten minneslapp och fundera med sambon ikväll eller imorgon.


Men oj vad skönt det är att syssla med trädgården. Lugnande för själen.

Och oj vad tråkigt det är att sortera potatisen man skördat i olika lådor för hur bra form de ännu är. Om de kan läggas i botten av förvaring eller inte, alltså så att så lite som möjligt förstörs om någon potatis bestämmer sig för att börja mögla.

Redan sorterat ett par dagar, och får nog fortsätta ett par dagar till åtminstone. Men skönt ändå att veta man har potatis då för en del av vintern åtminstone.

Skördat våra plommon och de sista av våra äppel också. Kokade sylt av båda sorterna. Får vi också provsmaka i vinter -eller om vi lagar julstjärnor kanske vi lägger på dem. Frysarna är fulla i vilket fall som helst. Men mer äppel finns hos mina föräldrar i granngården, månne man kan frysa äppel i bitar också?


Inga kommentarer: